Home » Behandelingen » Vullingen

Vullingen

Een vulling, ook wel restauratie geheten, is nodig wanneer een tand of kies is beschadigd of is aangetast door tandbederf, ook bekend als cariës. Door een tand of kies te vullen kan eventuele pijn worden voorkomen. Een vulling in een tand of kies is een veelvoorkomende behandeling die wordt uitgevoerd om een beschadigde of aangetaste tand of kies te herstellen. Vullingen worden gebruikt om het verloren gegane tandmateriaal te vervangen en de tand te herstellen naar zijn oorspronkelijke vorm en functie.

Vullingen

Wat is tandbederf?

Tandbederf ontstaat wanneer bacteriën in de mond zuurstof en suikers in voedsel omzetten in zuren, die het tandglazuur aantasten en kleine gaatjes of holtes in de tand of kies creëren (cariës). Als tandbederf niet tijdig wordt behandeld, kan het zich verder verspreiden en leiden tot pijn, gevoeligheid en zelfs infectie van de tandzenuw. Vullingen zijn een effectieve manier om tandbederf te behandelen en de tand te herstellen naar zijn normale functie en esthetiek.

Wat houdt de behandeling in?

De behandeling van het plaatsen van een vulling bestaat uit verschillende stappen.

Stap 1

Uitleg. De tandarts neemt de verschillende stappen van de behandeling door. Hij zal ook vragen of je een verdoving wilt hebben. Als het om kleine gaatjes gaat, kan de mondhygiënist de gaatjes in overleg met de tandarts ook vullen.

Stap 2

Verdoving. De tandarts zal meestal eerst een lokale verdoving toedienen om het gebied rondom de aangetaste tand te verdoven. Dit zorgt ervoor dat de patiënt geen pijn voelt tijdens de behandeling. Een verdoving moet altijd eerst een paar minuten inwerken.

Stap 3

Verwijderen van aangetast tandmateriaal. Met behulp van speciale instrumenten, zoals een boor, zal de tandarts het aangetaste tandmateriaal verwijderen en de tandholte schoonmaken en voorbereiden op de vulling.

Stap 4

Plaatsen van de vulling. Nadat de tandholte is voorbereid, wordt de vulling geplaatst om de holte te vullen en de tand te herstellen naar zijn oorspronkelijke vorm en functie. Vullingen kunnen worden gemaakt van verschillende materialen, zoals composiethars en amalgaam. Amalgaam wordt steeds minder gebruikt vanwege esthetische en duurzame redenen. Men kan ook voor goud of zirkonium kiezen. Dit worden inlays genoemd.

Stap 5

Polijsten en aanpassen. Na het plaatsen van de vulling zal de tandarts de vulling polijsten en aanpassen om ervoor te zorgen dat deze comfortabel aanvoelt en goed past bij de rest van het gebit.

Doet het vullen van een gaatje pijn?

Over het algemeen doet het vullen van een kies of tand geen pijn. Je kan er voor kiezen om toch lokaal verdoofd te worden. Naarmate het gaatje groter is en dichter bij de zenuw komt te liggen, kan het meer pijn doen.
Het vullen van een gaatje kan soms na afloop nog gevoelig zijn. Dit duurt niet langer dan 2 weken en zal voornamelijk optreden bij eten en drinken.

Wat kost het vullen van een gaatje?

De tandarts werkt met vaste tarieven, die door de overheid zijn vastgesteld. De tarieven kan je vinden via deze link.
. Voor het vullen van een gaatje worden de V-codes gehanteerd. De hoogte van de kosten hangt o.a. af van welk materiaal de vulling is gemaakt en het soort vulling.

Voor kinderen tot 18 jaar worden vullingen bij de tandarts vergoed door de basisverzekering. Dit betekent dat de tandarts, maar ook de behandelingen bij de (paro) preventieassistente of mondhygiëniste tot 18 jaar gratis zijn.
Vanaf 18 jaar moet een aanvullende tandartsverzekering worden afgesloten om de kosten voor een vulling vergoed te krijgen.

Indien je wilt weten of de vulling wordt vergoed, kun je contact opnemen met de zorgverzekeraar. De vergoeding kan per polis verschillen.

Voorkom gaatjes in je tanden en kiezen en maak een afspraak bij de tandarts voor een controle.