Home » Behandelingen » Ontstoken tandvlees

Ontstoken tandvlees

Door dagelijks goed te poetsen en tussen je tanden en kiezen te reinigen, heb je zelf veel invloed op je mondgezondheid. Je zorgt daarmee voor gezond tandvlees, wat de mond beschermt, ondersteunt en gezond houdt. Als het tandvlees bloedt of gevoelig is tijdens het poetsen of na het gebruik van een rager, tandenstoker of bij aanraking kan dat een belangrijk signaal zijn dat het tandvlees ontstoken is.

Ontstoken tandvlees

Wat is het belang van gezond tandvlees?

1. Gezond tandvlees helpt bij het stabiel vasthouden van de tanden en beschermt tegen het binnendringen van bacteriën en infecties in het tandvlees en botweefsel eronder.
  2. Gezond tandvlees vermindert het risico op tandvleesaandoeningen zoals gingivitis en parodontitis. Deze aandoeningen kunnen leiden tot ontsteking, bloedingen, infecties en zelfs verlies van tanden als ze niet worden behandeld.
  3. Ontstoken tandvlees kan gevolgen hebben voor uw algehele gezondheid. Wetenschappelijk onderzoek geeft aanwijzingen dat tandvleesproblemen de algehele gezondheid ongunstig kunnen beïnvloeden, denk aan diabetes en hart- en vaatziekten.
  4. Gezond tandvlees draagt bij aan het comfort en de esthetiek van de mond. Ontstoken of teruggetrokken tandvlees kan leiden tot gevoeligheid, pijn en ongemak, en het kan ook de esthetiek van het gebit aantasten, waardoor de glimlach minder aantrekkelijk wordt.

Hoe ontstaat ontstoken tandvlees (gingivitis)??

In de mond bevinden zich altijd bacteriën. Deze bacteriën hechten zich aan het oppervlak van tanden en kiezen en vormen zo een kleverig laagje dat tandplak wordt genoemd. Zelfs als er niet gegeten of gedronken wordt ontstaat er een nieuw laagje tandplak. Tandplak heeft ongeveer dezelfde kleur als de tanden en kiezen waardoor het nauwelijks opvalt.
Als de tandplak niet wordt verwijderd, wordt het tandvlees ontstoken en slapper, neemt het aantal bacteriën onder het tandvlees toe en wordt de ruimte tussen het tandvlees en de tanden, de pocket, dieper. Het eerste stadium van tandvleesontsteking heet gingivitis. Dit is een oppervlakkige ontsteking van de rand van het tandvlees. De bacteriën die in de tandplak langs de rand van het tandvlees zitten, veroorzaken een ontsteking in het tandvlees.

Tijdens de halfjaarlijkse controles meet de tandarts met een pocketsonde de ruimtes tussen het tandvlees en de tandwortel. Dit wordt Periodiek Parodontaal Screening (PPS) genoemd. Bij gezond tandvlees is een pocket niet dieper dan 3 mm en bloedt niet. Bij gingivitis is er sprake van ontstoken tandvlees, maar zijn de ruimtes tussen tanden en tandvlees niet dieper dan 3 mm.

Wanneer ontstoken tandvlees niet wordt behandeld, kan schade aan het kaakbot ontstaan met een mogelijke parodontitis als gevolg. Dit is de fase waarbij het kaakbot aangetast raakt en tanden en kiezen verloren kunnen gaan.

Hoe ziet de behandeling voor ontstoken tandvlees eruit?

Als het tandvlees is ontstoken, zal de tandarts je doorsturen naar de mondhygiënist of preventie-assistent. Afhankelijk van de behoeften kunnen zij het volgende doen:

Stap 1

Dit omvat het verwijderen van tandplak en tandsteen van de tanden, met name op moeilijk bereikbare plaatsen waar tandenborstels mogelijk niet goed kunnen reinigen.

Stap 2

Polijsten. Na het reinigen worden de tanden vaak gepolijst om eventuele resterende vlekken of verkleuringen te verwijderen en om het tandoppervlak glad te maken, waardoor het moeilijker wordt voor tandplak om zich opnieuw te hechten.

Stap 3

Er kan fluoride worden aangebracht op de tanden om het tandglazuur te versterken en te beschermen tegen tandbederf.

Stap 4

Voorlichting en instructie. Een belangrijk onderdeel van de behandeling is het verstrekken van advies en instructies over mondhygiëne, waaronder technieken voor tandenpoetsen, het gebruik van ragers en tandenstokers en het gebruik van mondspoelingen. Ze kunnen ook informatie geven over voedingsgewoonten die de mondgezondheid kunnen beïnvloeden.

Stap 5

Screening op tandheelkundige problemen. Een preventie-assistent of mondhygiënist kan ook helpen bij het identificeren van mogelijke tandheelkundige problemen, zoals cariës (tandbederf), tandvleesaandoeningen of andere afwijkingen, en indien nodig doorverwijzen naar een tandarts voor verdere evaluatie en behandeling.

In overleg wordt bepaald met welke frequentie een vervolgbezoek nodig is om het tandvlees gezond te houden.

Wat kost een behandeling bij de preventie-assistent of mondhygiënist?

Voor jongeren tot 18 jaar wordt de behandeling vergoed vanuit de basisverzekering. Voor volwassenen geldt, dat als zij een aanvullende verzekering voor mondzorg hebben, de behandeling geheel of gedeeltelijk vanuit deze aanvullende verzekering wordt vergoed.

Indien je wilt weten welk bedrag wordt vergoed, kun je contact opnemen met de zorgverzekeraar. De vergoeding kan per polis verschillen.

Door goede mondhygiëne kunnen tandvleesontstekingen en gaatjes worden voorkomen. Maak daarom altijd een afspraak bij de preventie-assistent of mondhygiënist.